2012. május 1.

Challah

A hétvége hosszú, a Hokkaido kalács pedig hamar elfogyott... 2 dkg élesztőm maradt, de a férjem mindenképpen azt szerette volna, ha készül még egy kalács a hátralévő pihenős napokra. Gondoltam, csinálok inkább zsömlét, vagy valami egyéb péksüteményt, ezért szorgosan tanulmányoztam a recepteket. Így bukkantam rá a challah elnevezésű kalácsra, amihez a legtöbb fellelhető leírás 2 dkg élesztőt is elégségesnek vél. "A challah (ejtsd: hálá) a zsidó konyha süteménye, kelt fonott kalács. A zsidó étkezési hagyományokat őrző családokban a péntek este kezdődő szombat megszokott eledele az asztalon. Hármas, négyes, vagy még többszörös fonással készül. A tetejét sütés előtt mákkal vagy szezámmaggal megszórhatják." Végül alapvetően Limara és a Fűszer és Lélek challah receptjére alapoztam az elkészítésekor. Totál más lett a tésztája, mint a megszokottak, szép sárga, hiszen jóval több tojás van benne. Nagyon-nagyon finom!!! 


Hozzávalók:
2 dkg élesztő
0,5 dl langyos víz
2 kávéskanál cukor
45 dkg liszt
10 dkg rétesliszt
pici só
3 dkg cukor
1 evőkanál méz 
2 tojás
2 tojás sárgája
1,5 dl langyos víz
3 dkg olaj

Az élesztőt a cukros langyos vízben habosra felfuttatjuk.
Közben egy tálban összekeverjük a liszteket a sóval, cukorral, mézzel, tojásokkal és tojás-sárgákkal, vízzel és olajjal, és hozzáborítjuk az élesztős vizet is. Legalább 10 percig dagasztjuk a kézi-mixer dagasztókarjával. Jóval lágyabb lesz a tésztánk, mint egyébként, de ha nem áll össze, túl ragacsos, akkor még kevés lisztet tehetünk hozzá. Meleg helyen kétszeresére kelesztjük (egy óra). 
A megkelt tésztát kilisztezett nyújtódeszkán 6 egyforma részre vágjuk, és rudakat sodrunk belőlük. Végül hatos fonással megfonjuk - itt van hozzá egy remek videó. Sütőpapírral fedett sütőlemezre tesszük, és kelesztjük még fél óráig. Utána tojás-fehérjével lekenjük, és tetszés szerint díszítjük: én most szezámmagot és jégcukrot használtam. 

Előmelegített sütőben (légkeverésen 160, egyébként 180 fok) 35 percig sütjük, majd igyekszünk megvárni, amíg kihűl. :)

1 megjegyzés:

  1. Gyönyörű kalácsokat és péksüteményeket készítesz (az én családom - és persze én is - nagy kelt tészta rajongó!
    Nagyon édes a kislányod is. :o)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...